fredag den 14. november 2014

And here I was thinking it was something I knew...



Som de fleste af jer måske ved har jeg spillet basket siden jeg var 8 år gammel. Og jeg fortsatte altså med at spille selvom jeg stoppede med at vokse efter 163 cm. 

I aften var starten på college basketball sæsonen, og det havde jeg virkelig set frem til! Endelig en sport hvor jeg fra start af kunne reglerne (modsat min første oplevelse med amerikansk fodbold her, hvor der skulle en del spørgsmål til før jeg forstod det).. Eller det troede jeg da i hvert fald.. 

Det viste sig nemlig at de har valgt at lave lidt om på reglerne, fordi spillerne er jo kun i college... (?!)

Det betyder at de i stedet for at spille 4 perioder, nøjes med at spille to halvlege á 25 minutter.. Og nu kommer det værste: de har 35 sekunder til hvert angreb i stedet for de sædvanlige 24. 

I basket har man normalt 24 sekunder til hvert angreb, og de 24 sekunder nulstilles hver gang bolden rammer ringen på kurven, eller hvis bolden skifter besiddelse. Når holdende herovre får 11 sekunder ekstra, gør det faktisk en ret stor forskel, da de i bund og grund kan spille bolden rundt til de har et helt frit skud - der er ligesom lidt mindre action. 

Heldigvis var kampen nu stadigvæk underholdende, især fordi tilskuerne til årets første kamp havde taget virkeligt fine kostumer på... (se første billede under kurven: bacon, banan, Batman.. - why not?)

Der var rimeligt pænt fremmøde til kampen, og så er det nu godt at se noget basketball! 

Så må vi se om det lykkes for mig at komme ind og se en NBA kamp senere hen i stedet for collegekampe :-)

::::

As most of you might know I've played basketball since I was 8 years old. And I kept on playing even though I stopped getting taller after 5'3".

Tonight was the beginning to the college basketball season and I had really been looking forward to it!
Finally a sport where I knew the rules from the beginning (unlike my first football experience here that took me a lot of questions to understand)... Or at least so I thought... 

As it turned out, they have changed the rules a bit because this is "just" college basketball... (?!)

It means that instead of playing 4 quarters, they just play two halfs of 25 minutes.. And here's the worst thing: they have 35 seconds for each attack instead of the usual 24. 

In basketball you usually have 24 seconds for each attack, and they start over every time the ball hits the rim, or shifts position. When teams here get 11 extra seconds each time, it actually makes a pretty big difference since they can basically just keep passing the ball around for a completely free shot - it kind of means less action.

Luckily the game was entertaining either way, especially because some of the spectators had put on really nice costumes for the occasion (first picture, under the basket: bacon, banana, Batman.. - why not?)

There was a good crowd for the game, and it was nice to see some basketball!

Hopefully I will succeed in going to a real NBA game sometime during my stay, and not just college games :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar